Svenska rallyt

Svenska Rallyt är en rallytävling som körs på vinterunderlag och är känt för sina krokiga landsvägar som kräver väldigt mycket av förarna. Speciellt denna kombination gör rallyt utmanande, då det krävs att förare och kartläsare samarbetar väl.

Svenska Rallyt har många år på nacken. Det kördes för första gången så långt tillbaka som 1950. Det är många saker som skiljer tävlingen som den såg ut då jämfört med hur den ser ut i dag. Rallyt kördes då under sommartid och gick under namnet Midnattssolsrallyt. 1965 bytte man till det vinterunderlag man i dag kör på. Rallyt har varit årligt återkommande sedan dess med undantag för tre tillfällen. Det ena på grund av oljekrisen på 70-talet, andra gången det ställdes in var underlaget för dåligt på grund av den varma vintern 1990. 2009 var inte rallyt en del av Rally-VM och då bestämde man sig för att inte hålla tävlingen. Det blev nämligen beslutat att Sverige skulle turas om med Norge om att ha en tävling i Rally-VM. På grund av att den norska tävlingen fick problem med finansieringen kunde dock Sverige anordna en VM-rallytävling igen 2011.

Man brukar kalla Hagfors för tävlingens centrum, främst för att det är på Hagfors flygfält som det stora servicecentret ligger. Hagfors har också återigen blivit startpunkten för rallyt.

Sébastien Loeb blev 2004 den förste vinnaren någonsin att komma från ett annat land än de nordiska och så sent som 2013 fick tävlingen sin andra utomnordiske vinnare i form av Spaniard Carlos Sainz. Annars har det som man kan tänka sig vanligast med svenska vinnare som hållit upp den svenska rallyfanan. Sett till de senare åren har också Finland börjat att visa framfötterna med förare som bland annat Mikko Hirvonen, Marcus Grönholm, Jari-Matti Latvala och Tommi Mäkinen.