Rally

Rally är en populär sport på många platser runt om i världen och har en traditionsrik historia. Det är svårt att säga när man började köra rally. Vissa menar att det började i Frankrike 1894 då det nämns i en fransk tidningsartikel, när en jury utsåg vinnare och bilarna bedömdes av domarna utifrån hur de presterade på banan. Andra menar att rallysporten föddes när det första Monte Carlo-rallyt anordnades 1911.

Det moderna rallyt ser så klart väldigt annorlunda ut om man jämför med tävlingen i Frankrike 1984 eller det första Monte Carlo-rallyt. I dag går allting mycket fortare och att man började med specialsträckor gjorde att rallyn blev till det den är i dag.

Dakarrallyt är ett av världens kändaste, om inte det allra kändaste, rallyt. Tävlingen körs sedan 2009 i Sydamerika. Man valde att flytta rallyt eftersom att det fanns säkerhetshot i Mauretanien som låg på vägen från tävlingens start i Paris till målgången i Dakar i Senegal. I Dakarrallyt är det fritt fram även för amatörer att anmäla sig – vilket är väldigt populärt, cirka 80 procent av alla deltagare är amatörer.

Något som skiljer Dakarrallyt från de flesta rallyn världen över är att kartläsaren har en viktigare roll. Det handlar inte lika mycket om fart som det gör i de flesta rallyn utan att kunna navigera på ett skickligt sätt. Det är också ett terrängrally som ställer andra krav på deltagarna än till exempel det Svenska Rallyt. Delsträckorna kan vara så långa som 90 mil per dag. Bilarna är också annorlunda och är större och bättre utformade för att klara av den tuffa terrängen.

Ända sedan ”rallyt” i Frankrike 1894 har det varit viktigt för de olika biltillverkarna att visa vad de går för. I Dakarrallyt får tillverkarna chansen att visa upp att deras bilar är bra tillämpade för att köras i terräng. I rallytävlingar som anordnas i Sverige handlar det om att demonstrera för åskådarna att deras bilar klarar av att köra på halt underlag.